|
ANMELDELSER
|
|
Otto Gelsted om Mogens Dithmer den 21. juli 1953:
... Der var noget smukt i det: som så man et ungt sind åbne
sig.
Usikkerheden, det blot antydede, manglen på al udvendig ferm
færdighed viste klart, at man her stod overfor et talent,
der tøvende foldede sig ud.
Han kunne få en smuk lyrisk stemning til at tone frem i et
fast tegnet
kvindeportræt, i et skovbillede eller blot en abstrakt
farvesammenstilling.
Det er ikke for meget sagt, og jeg står stadig ved mit
førsteindtryk, at Mogens Dithmer i sine lykkeligste
inspirerede øjeblikke bragte selve Lauritz Hartz i erindring
..."
Poul Henningsen den 17. juli 1953:
"... Det er yderst sjældent at møde et menneske, for hvem
det er så
naturligt og virker så ægte at udtrykke sig i maleri ..."
Forfatteren Inger Christensen i 1958:
"Det er ofte fornemmelsen af en umådelig mangfoldighed og
associasionernes endeløse dybde, der får kunstneren til at
gribe tingene og anbringe dem i et rum.
Da har han ophævet mangfoldighedens uforståelighed og glædes
over elementernes enhed og balance.
En sådan kunster er
Mogens Dithmer. Han ser livet i bevægelige forhold. Men det
sker, at han standser de hastende skygger og kaster dem ud i
et hav af lys - eller at han griber en perle på vej ud af
muslingens hvide mørke. Han ser tingene omkring vort livs
bevægelser. Derfor er det mest indtrængende træk ved Mogens
Dithmers maleri den tavse ro. Uangribelig fordi den er
opbygget af tilværelsens små urolige ting og syner og
smertelige oplevelser.
Han kender resignationen, men han
kender også dens konsekvens: hengivelsen, minuttets evighed.
...
Det er musikkens væsen at være uforklarlig. Den fylder
rummet om vore hjerter, om øjne og hænder - og alle ord
bliver utilstrækkelige, forkuede, klemte og små. Vor
situation er pludselig større end alle ord.
På samme måde
kan rummet fyldes af linier og liv overfor en af Mogens Dithmers kompositioner. Hans rige musikalitet tillader ham
nu og da at holde os i andagt og stumhed overfor et
forvandlet mørke, en frembrydende måne, det voksende gry
eller selve det åbne lys.
Hans særpræg er denne sindets tavshed. ..."
Jens Jørgen Thorsen i Aktuelt 10. marts 1960:
"Dithmer maler abstrakt, men man fornemmer naturen bagved,
fornemmer lys, skygger, svage bevægelser, dybder. Hvad han
maler er som en blid prøven sig frem båret af skarp og åben
sansning af helt fine, milde nuancer. Hans mørktgrønne
farver kan eje en stille rigdom og intimitet, der kun
sjældent brydes af de grove lodrette og vandrette
billedinddelinger."
Maria Marcus om Mogens Dithmer i Dagens Nyheder maj 1961:
"Den første udtrykker sin naturoplevelse i klangfulde
lyriske kompositioner, der både har styrke og følsomhed og
rummer genklang af skovens lys; de udstråler en blid,
koloristisk intensitet ..."
Redaktør Henning Møller den 23.10.1964:
"Kære Mogens Dithmer
Ja, jeg synes jeg vil sende Dem en hilsen efter at havde set
den smukke udstilling - det er rart, at der stadig findes
rigtige malere, der kan få en farve til at synge." |
|
|
|
|